itemscope itemtype="http://schema.org/Article" Ukradeno?: Ratifikacija Istambulske Konvencije

Ukradeno?

Prvi i najstariji hrvatski portal s misijom upozoravanja na korupciju, iskorjenjivanju politički povezanog kriminala i rasipnosti, te podrškom neovisnom i djelotvornom pravosuđu. Kontakt: korupcija.hr@gmail.com


Kako se uz raspravu o Istambulskoj konvenciji u javnosti javljaju neke od klasičnih propagandnih tehnika uredništvo je odlučilo podsjetiti na njih.

U nastavku teksta navodimo šest osnovnih propagandnih tehnika o kojima bi ste trebali biti upoznati kako bi podigli vlastito kritičko promišljanje na kvalitetniju razinu.



Zbijanje u grupu je tehnika uvjeravanja koja implicira da svi oni koji su napredni to rade. Poziva se na potrebu pojedinca da bude dio grupe koja je popularna. To je aplikacija logičke pogreške koja se naziva ad populum - ako je nešto popularno, onda slijedi da mora biti istinito ili dobro. Brza hrana je popularna, međutim to ne znači da se povrće ne mora jesti.

Odabir činjenica je tehnika predstavljanja javnosti pažljivo odabranih činjenica kako bi se predstavio uvjerljiv narativ, dok se u istovremeno ignorira ili prešučuje činjenice koje govore suprotno poziciji koja se zastupa. Ova se tehnika koristi prirodnom željom uma za urednim, smislenim narativom kao i na težnji za potvrdom da smo u pravu kada smo bez argumenata pristrani određenoj poziciji iz emotivnih ili interesnih razloga.

Asocijajacija je tehnika povezivanja koncepta koji se želi promicati ili negirati s vrlo pozitivnim ili negativnim sekundarnim konceptom. Koristi se činjenicom da um vrlo često stvara asocijacije kao jednu od metoda u razumijevanju i komunikaciji. Kao primjer asocijacije prisjetite se reklame za pivu, i kako se svi u njima uvijek dobro zabavljaju, uvijek prikazani kao privlačni mladići i djevojke koji su u trendu. Nikada se u reklami za pivu ne govori o poginulim mladim ljudima u prometnim nesrećama.

Uopćavanje je korištenje besmislenog, ali vrlo pozitivno konotativnog jezika za promicanje argumenata. Ljudima se sviđaju pozitivne stvari. Tko ne želi učiniti dobro svoj bolesnoj djeci? Tko ne želi pomoći sugrađanima koji su siromašni? Kao i uvijek, problem se skriva u pojedinostima. Odakle će se namaknuti novac za lijekove ili za siromašne? Koju drugu skupinu će se zakinuti prelijevanjem novaca iz jedne blagajne u drugu. Ako ovako uopćeni prijedlozi nemaju racionalno obrayloženu ekonomsku podlogu oni su tek propagandno sredstvo u rukama demagoga.

Vrijeđanje je suprotno uopćavanju, to je upotreba negativno konotativnih oznaka prema pojedincima ili njihovim argumentima. Vrlo često to je primjena osobnih, ad hominem, napada na karakter osobe izostavljajući pri tome osvrt na argumente u rasravi. Vrijeđanje se najčešće oslanja se na stereotipove i karakterizaciju u širokim crtama - rijetko specifičnosti. Nakon što je publika dobila oznaku o pojedincu (plagijator, lopov, desničar, nasilnik itd.) ona popunjava ostatak slike.

Anegdote pojedinaca je tehnika korištenja izjava nekolicine pojedinaca kao dokaza za promicanje stajališta koji se zastupa. Ono se oslanja na logičku pogrešku pojednostavljenja i uopćavanja. Npr. budući da je taj čaj izliječio Anu, zasigurno će izliječiti i mene! Ova tehnika koristi ljudsku želju za dokazom, jer njenom izjavom ne može se opovrgnuti da je toj osobi alternativni lijek pomogao! Reklame koji prikazuju ljude koji hvale određeni proizvod koji možda koriste su vrhunski primjeri ove tehnike.

Status: Banana republika
Lokacija: Hrvatska
Opseg: Transparentnost
Podobnost: HDZ/HNS/SDP
Pravomoćnost: U proceduri,
Link|